22 August 2017
[1] [2] [3] [4] [5] [6]

HALAMAN 3
Cerita Rakyat
Puteri Sinar Bulan Gemilang Cahaya

Semua tidak membenarkan Puteri Sinar Bulan untuk berlawan dengan gergasi Damtamin memandangkan ia sedang mengandung, kecuali gergasi Luman. Luman berkata "Lawan pi, biaq dia mati".

Puteri Sinar memanggil gergasi Dantamin. Dantamin minta pedang, Ito minta kapak, Nunui minta kapak. Mereka berlawan di luar kota.

Puteri Sinar Bulan menjerit, "Inikah gergasi Damtamin". Dijawab oleh gergasi Damtamin, "Ya, ini sebab hang perampas tunang aku". Disambut oleh Puteri Sinar Bulan, "Kami datang nak tuntut bela laki kami".

Hamba-hamba Damtamin berkata, "Kalau hang menang dengan orang perempuan pun bukan hang dapat nama, kalau hang kalah lagi teruk, la ni hang tak payah lah lawan".

Puteri Sinar Bulan kata dia nak lawan juga kerana membela suaminya Ramrina. Mereka berlawan dari pagi hingga ke senja belum lagi mana-mana pihak mengalah. Puteri Sinar Bulan menikam gergasi Damtamin. Gergasi Damtamin telah lari dan menyembunyikan dirinya dalam hutan. Pada waktu malam gergasi Damtamin terus menyembunyikan diri didalam hutan. Mereka yang lain tidak tahu kemana hendak pergi. Raja gergasi tidak benarkan mereka masuk kedalam kota walaupun waktu malam.

Mereka semua tidur di padang. Pada waktu senyap sunyi dan manusia pun sudah tiada, lalu keluarlah bini Kamkeng yang bernama Luman. Luman mencari Puteri Sinar Bulan untuk dibunuh kerana Luman irihati terhadap kemegahan dan kekuatan Puteri Sinar Bulan yang hendak membela suaminya. Semasa ia mengangkat pedang hendak memancung Puteri Sinar Bulan lalu Puteri Sinar Bulan terjaga. Puteri Sinar Bulan terus menikam Luman.

Luman luka dan terus melarikan diri kedalam kota. Kerana terlalu sakit ia memberitahu suaminya gergasi Kamkeng.

Lalu Kamkeng berkata, "Buat apa hang pi keluar lawan manusia, manusia tu megah daripada gergasi, akupun dah kena, aku dok pesan jangan keluar, kalu gitu bubuh ubat kot ni kurang sakit".

Pagi-pagi esok rnereka mencari gergasi Damtamin lalu terjumpa sedang rmenahan kesakitan didalam hutan. Mereka terus berlawan lagi dan Damtamin dibunuh oleh Puteri Sinar Bulan Gemilang Cahaya. Puteri Sinar Bulan membawa mayat gergasi Damtamin untuk ditunjukkan kepada gergasi Kamkeng. Bila sampai di istana ia melihat gergasi Kamkeng dan isterinya Luman sedang berbincang tentang kesakitan yang dialaminya.

Puteri Sinar Bulan meminta izin untuk berjumpa suaminya Ramrina. Kemudian suaminya yang telah mengahwini Puteri Cahaya pun keluar menemui Puteri Sinar Bulan.

 
  < Sebelum | 3 | Selepas >